[تعداد: ۰    میانگین: ۰/۵]

شاید شما هم هر جا صحبت از تمرکز می‌شود ، فکر می‌کنید مخاطب اصلی افرادی هستند که مطالعه می‌کنند یا کارهای ویژه‌ای انجام می‌دهند اما واقعیت متفاوت است. تمرکز داشتن یعنی حضور در لحظه . یعنی انجام هر کاری در بهترین سطح کیفی .می‌دانید وقتی روی کاری که انجام می‌دهید تمام قوای حسی، روانی و فکری خود را متمرکز کنید چه اتفاقی می‌افتد ؟ شما در اهداف خود غرق می‌شوید و به‌سرعت راهکارهایی که برای رسیدن به آن اهداف لازم است پیدا می‌کنید . بنابراین مهم نیست که انسان در چه محیطی باشد یا قصد انجام چه‌کاری را داشته باشد افزایش تمرکز ، تضمین‌کننده یادگیری و انجام صحیح کارها و درنهایت موفقیت است. آیا کسی هست که دوست داشته باشد در کاری که انجام می‌دهد بهترین خود را بازی کند و توانایی‌های خود را در بالاترین سطح ارائه دهد ؟ مسلماً همه . البته شاید تا این لحظه بسیاری از کارهای خود را به‌صورت هم‌زمان و بدون تمرکز کافی به‌سرعت پیش برده‌اید اما همیشه نتیجه دلخواه را به دست نخواهید آورد .
مهم نیست که سروصدای محیط تمرکز حواس شمارا از بین می‌برد یا مشکلات شخصی و خانوادگی، نتیجه یکسان است. شما به‌تدریج به حواس‌پرتی معتاد می‌شوید و ترک آن دشوارتر خواهد شد . بازدهی شما هرروز تغییر می‌کند و شما کاری به‌جز یک پیشگویی اشتباه در مورد خودتان انجام نمی‌دهید : من حواس‌پرت هستم! بنابراین برای اکثر افراد اولین و مهم‌ترین گام برای افزایش تمرکز ، تغییر در نگرش و اعتقاد به تمرکز است . تمرکز مانند یک عضله در بدن است که می‌توانید آن را تقویت کنید. پس این رویکرد واقع‌گرایانه را جایگزین قبلی کنید.
آنچه در این مقاله خواهید خواند چند ترفند برای یادگیری این مهارت است تا بتوانید ضمن ارتفاع کیفیت چگونگی انجام کارها شادی را به زندگی خود وارد کنید .

هشت راه برای افزایش تمرکز روی کاری که انجام می‌دهید

۱ – ذهن خود را آرام کنید :

قبل از انجام هر کاری ۱ یا ۲ دقیقه در حالتی راحت نشسته و با چند نفس عمیق، بدن و مغز خود را آرام کنید . به خودتان برای طرز نشستن یا جای مناسب سخت نگیرید قرار است کمی هوا وارد بدن خود کنید. بدن و ذهن آرام به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید تمرکز کنید.

۲- تمرکز خود را به سمت ایده‌های اصلی هدایت کنید :

گاهی اوقات کارهای کلیدی خیلی مشخص نیستند . بنابراین بهتر است در تقویم کارهای کلیدی که نیاز به افزایش تمرکز دارند را مشخص کنید . به نتایج و اهداف خود نگاه کنید و ببینید کدام کارها در پیشبرد اهداف مؤثرترند. تمرکز بیشتر را روی کارهایی بگذارید که باعث ایجاد تفاوت می‌شوند. روی ایده اصلی تمرکز کنید حتی اگر لازم باشد به صد ایده خوب دیگر نه بگویید.

۳- برای ۳۰ دقیقه Log Out شوید :

انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان ، مغز شمارا به نداشتن تمرکز عادت می‌دهد . به‌عنوان‌مثال زمانی که روی یک مقاله کار می‌کنید یا مشغول انجام تکالیف مدرسه هستید، بین مقاله و چک کردن ایمیل‌های جدید، فقط یک پنجره مرورگر فاصله است .شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از سایت‌ها با جذابیت معتاد کننده‌ای که دارند ، شمارا به سمت خود می‌کشانند. به همین دلیل است که در حال درس خواندن بودید اما وقتی به خود می‌آیید در اینستاگرام چرخ می‌زنید. باید فضایی ایجاد کنید تا این حواس‌پرتی‌ها از بین برود.حتی اگر شما با ایمیل یا اینترنت زندگی می‌کنید به نفع خودتان است که حداقل ۳۰ دقیقه به‌طورکلی از آن‌ها خارج شوید . اگر زودبه‌زود صفحات اجتماعی خودسر می‌زنید سعی کنید این کار را در فواصل بیشتری انجام دهید . تا حد امکان در زمان کار ،اینترنت را قطع کنید یا گوشی موبایل و لپ‌تاپ خود را دورتر بگذارید .اگر برای انجام کارتان به اینترنت نیاز دارید با استفاده از برخی افزونه‌ها، وب‌سایت‌هایی که بیشترین حواس‌پرتی را برای شما دارند مسدود یا در زمان معین محدود کنید . همیشه برای بازگشت به ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی خود وقت دارید .

۴- یک‌راه خوشمزه برای افزایش تمرکز :

نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح، فقط به شما کمک نمی‌کند که رفع خواب‌آلودگی کنید، بلکه کمک می‌کند تا در طول روز بهتر بتوانید تمرکز کنید . البته کافئین حافظه را بهبود نمی‌بخشد و نتایج آن روی ذهن هنوز در حال بحث و تحقیقات است اما مطمئناً باعث افزایش نشاط فیزیولوژیکی شما شده که باعث می‌شود در طول روز و انجام یک وظیفه سخت، بتوانید دقت و تلاش بیشتری از خود نشان دهید. به‌غیراز صبح‌ها، اگر بعدازظهر هم نیاز به تقویت و افزایش تمرکز داشتید حتماً برای یک فنجان قهوه کوچک سری به کافی‌شاپ یا قهوه‌جوش خود بزنید.

۵- هوای خود را داشته باشید :

شاید تابه‌حال دقت نکرده باشید اما اگر محیطی که در آن کار می‌کنید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد می‌تواند تمرکز شمارا تحت تأثیر قرار دهد . مطالعات دانشگاهی نشان می‌دهد افرادی که در یک دمای متعادل مشغول به کار هستند اشتباهات کمتری انجام می‌دهند و تمرکز بیشتری دارند.

۶ – موزیک را روشن کنید :

در محل کار یا هرجای دیگری سروصداهایی هست که حواس شمارا پرت می‌کند. اما شما نمی‌توانید همه افرادی که در محیط کار شما حرف می‌زنند را ساکت کنید. بر اساس مطالعات موسیقی تنها سروصدایی است که از این قاعده مستثنا است. گوش دادن به موسیقی می‌تواند کمک کند که افکارتان را متمرکز کنید. البته بهتر است موسیقی از نوع موردعلاقه شما باشد. با توجه به اینکه ترجیحات
موسیقی افراد متفاوت است درنتیجه هر شخصی می‌تواند با گوش دادن به نوع متفاوتی از موسیقی تمرکز خودش را افزایش دهد.

 

تاثیر موسیقی بر تمرکز

۷- به خودتان استراحت دهید:

درست است که تا این لحظه درباره این حرف زدیم که عدم تمرکز ممکن است چه مشکلاتی ایجاد کند اما مسلماً شما همه روز را نمی‌توانید با صد در صد تمرکز بگذرانید. خستگی زیاد خود عامل عدم تمرکز است. بنابراین در فواصل زمانی، به ذهن خود کمی استراحت دهید. ذهن خود را رها کنید تا شرایط را برای شکوفایی دوباره آن فراهم کنید.

۸- خط‌خطی کنید :

اگر در یک جلسه طولانی و خسته‌کننده نشسته‌اید یا حس می‌کنید ذهنتان شمارا به بازی گرفته و به هر سو می‌برد ، می‌توانید قلم را به نیروی خیال خود بسپارید و هر چه که دوست داشت بکشید. تمرکز و حتی مهارت نقاشی‌تان با خط‌خطی کردن و ترسیم هرچه که از ذهن به قلمتان می‌آید بالا می‌رود. این کار علاوه بر این‌که سرگرمتان می‌کند به هوشیار ماندن و فرآیند یادآوری نیز کمک می‌کند.
ذهن انسان می‌تواند بر هر کاری تمرکز کند و اگر بتوانید از این پتانسیل در انجام کارهای کلیدی استفاده کنید بیشترین پیشرفت را خواهید داشت. برای افزایش تمرکز علاوه بر نکته‌ها و روش‌های ذکرشده به تمرین و تلاش زیاد هم نیاز دارید .

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای آتی بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.